štvrtok 14. júla 2011

Maze Runners by James Dashner

Utíkej, Thomase! Utíkej!!!

RECENZIA na MAZE RUNNER od  Jamesa Dashnera

CoverDeal: všade samá zelená
Deal: desivé a ešte raz desivé
BestFriend4Ever: !!!
Plus: dystopia

CoverDeal: všade samá zelená
Hovorí sa, že zelená upokojuje. No, ak mám pravdu povedať, pri pohľade na túto obálku si tým už nie som taká istá. Vysoké steny  živého plotu pôsobia hocijako, len nie upokojujúco. A navyše tie ostré hroty ... No neviem neviem.

Každopádne, keby som nevedela, o čom kniha je, azda by som sa nazdávala, že pojednáva o nejakom potomkovi Robinzona Crusoea, ktorý prežíva podobný príbeh ako jeho predok. Presne tak.

... Nuž, nie som si istá, či sa mi obálka páči. Nechcem byť príliš kritická, alebo tak, a možno je to len celkom subjektívny, neracionálny a absolútne zcestný názor, no musím priznať, že sa s obálkou akosi neviem zžiť. Nech sa snažím ako chce, nejde to. Jednoznačne to nie je ako s Hunger Games, kedy obálka ku knihe pasovala ako vidlička k nožu.

Deal: desivé a ešte raz desivé
Thomas, hlavná postava knihy sa dostáva na Čistinku (alebo lepšie povedané Glade, ako je to v anglickom originály) kde sa stretáva s ďalšími 45-timi deckami s podobným osudom. Všetci sú chlapci, teenageri, všetci žijú na veľkom štvorcovom dvore obkolesenom gigantickými brečtanom porastenými stenami.

Thomas sa rýchlo naučí základné pravidlá: že steny v brečtanovom labyrinte za čistinkou (Glade, dvorom) sa každú noc menia a posúvajú, že Stvoriteľ (v ang. Originály Creator) privádza raz do mesiaca nového chlapca a že rozhodne nechce byť stratený v labyrinte uprostred noci.

Thomasovi sa všetko zdá také zvláštne a desivé, ale ešte desivejšie je tušenie, že tu už bol. Že možno pozná cestu von z čistinky aj z labyrintu. Tento pocit sa v ňom len znásobuje po tom, ako nečakane na čistinku prichádza nový prírastok. Dievča. Dievča, ktoré neustále pripomína, že každý má na výber, že všetko sa môže zmeniť.

Dokáže Thomas viesť svojich priateľov cez temný labyrint až von? A je vôbec skutočný svet tým miestom na ktoré sa chce vrátiť?

BestFriend4Ever: !!!
Na začiatku som bola na sto percent presvedčená o tom, že Thomasa by som rozhodne za svojho najlepšieho kamaráta nechcela. Ach, aký len bol otravný!!! Stále sa pýtal na veci na ktoré rozčuľovali ostatné decká, pchal nos do vecí do ktorých ho nič a absolútne nerešpektoval staršie decká.
A to ani nespomínam to, že na nikoho nemal dobrý názor.

Lenže postupom času sa ukázalo, že Thomas je celkom dobrý kick-asser Učí sa pracovať s ľuďmi, riskuje život pre priateľov a majstruje plán na útek.
To je chalan za ktorým by som šla!

Plus: dystopia
Mám rada dystopiu. A áno, ak by deská uprostred labyrintu nikdy nechceli opustiť čistinku, tu by nijaká dystopia nebola. Všetko by išlo normálne: zvieratká by sa zabíjali na mäsko, zelenika by rástla, slniečko svietilo...Lenže oni zdrhnúť chceli! A to znamená, že sa museli pokúsiť nájsť východ z labyrintu.

       Takže nakoniec sa z knihy vykľuje dystopia ako uliata.

Nuž a tu je ešte krátky trailer na knihu Jamesa Dashnera THE MAZE RUNNER

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára