štvrtok 14. júla 2011

Digitálna pevnosť by Dan Brawn

Skontrolujte si svoje firewally!

RECENZIA na knihu DIGITÁLNA PEVNOSŤ od Dana Brawna

CoverDeal: A little boring...
Deal: Algoritmy
BestFriend4Ever: jáj, David, čo teraz bude s nami?
Plus: kryptológovia, španielske uličky, miestnosti plné počítačov

CoverDeal: A little boring...
Dlho rozmýšľam čo napísať, aby som presne vystihla emócie plynúce z obálky tejto knihy, ale akosi mi to nejde. Jediné slovo, ktoré mi pri tom napadá je “nuda”. No vážne. Čierny lesklí papier s nejakými šiframi, alebo s čím síce celkom vystihuje pointu knihy, ale nie je... ako to povedať... veľmi kreatívna

Každopádne taká kniha ako je Digitálna pevnosť si azda ani nepotrpí na nejakých extra luxusných obálkach, pretože všetko podstatné ma vo vnútri. A každý kto pozná knihy Dana Brawna hneď spozná rukopis aj jeho ilustrátora a siahne po knihe aj napriek nude na obálke. Takže koniec koncov, to že podľa mňa obálka nie je celkom vydarená, nemusí byť až taký problém. No nie?

Deal: Algoritmy

Suzane Fletcherová, najväčšia IQ hviezda Národného Bezpečnostného Úradu (NBÚ) a najlepšia kryptologička sa chystá na romantický pobyt v Smoky Moutains so svojim priateľom Davidom Bakerom, vysokoškolský prednostom katedry jazykov, ktorý má väčšinu cudzích rečí v malíčku.

Nanešťastie je však jej frajer oznámi, že jej šéf ho odvelil do Španielska na nejakú tajnú misiu a ona sama sa uprostred noci musí vydať do NBÚ, kde na ňu čaká šéf s veľmi, ale veľmi zlou novinou. Zatiaľ čo špičkoví kryptológovia v NBÚ niekoľko rokov dešifrovali špeciálnym počítačom všetky správy, maily, dohody, listy...  akýchkoľvek algoritmoch na svete, aby zabránili teroristickým útokom, krachom na burzách alebo atentátom... bývalý zamestnanec (Tankado) NBÚ pracoval na nerozlúštiteľnom algoritme, ktorý nie je schopný dešifrovať nijaký počítač.Ani ten v NBÚ.  Tankado zavesil algoritmus na internet a je rozhodnutý ho predať počítačovým spoločnostiam.

Táto skutočnosť by však znamenala neskutočný chaos v internetovej sfére. Teroristi by si mohli medzi sebou posielať správy, atentátnici plánovať záťahy, drogový díleri plánovať prepravu drog a nik by o tom nevedel. Jediný úrad, NBÚ, ktorý bol založený na to, aby kontroloval takéto veci by bol bezmocný, pretože by algoritmus v ktorom sú správy napísané a zašifrované nebol schopný dešifrovať.

Na svete by vypukla absolútna anarchia... A jediní kto tomu môže zabrániť sú Suzane Flatcherová a David Beker.

Ale čo keď veci nie sú také ako sa zdajú. Čo ak najlepší priatelia nie sú najlepšími priateľmi a nerozlúštiteľné algoritmy nerozlúštiteľnými algoritmami?...

BestFriend4Ever: jáj, David, čo teraz bude s nami?

Suzane je síce inteligentné a tak, ale ja mám skôr vzťah k jazykom ako k počítačový programom. A aj keď je Suzane super a pre Davida by bola pravdepodobne schopná aj zomrieť, ak by som už niekoho z nich mala mať na najlepšieho kamaráta, asi by to bol David.

Ani neviem prečo, ale mám pocit, že mi je bližší ako Suzane. Počas tých  398 strán sa medzi nami vytvorilo zvláštne puto (nie som si istá, či to on cítil rovnako...asi nie...). To ako sadol na lietadlo a odfrčal tisíce kilometrov vzdialeného Španielska len čo ho o to požiadal Suzanin šéf ,len preto tento muž niekoľko rokov držal Suzane v NBÚ pod ochrannými krídlami a David mu chcel za to ukázať svoju vďaku, bolo fakt super.

Takže, suma sumárum, ak by bol David Beker tak o desať až pätnásť rokov mladší s tým aby bol môj najlepší kamarát by som ani na sekundu neváhala

Plus: 
Kryptológovia:
Pamätáte si Indianu Jonesa? Viete, to ako vždy suverénne rozlúštil všetky záhady, hieroglyfy, mayské písmo a také tie tajné veci? Keď som bola malá, často som sa hrala, že som ako on. Že rozlúštim každý kód a hádanku, že mi rébusy nerobia problém. Ale robili a robia. Našťastie, Suzane Flatcherová nie je ako ja.

Pravdu povediac, Suzane je ako vystrihnutá z knihy... No moment, ona je NAOZAJ vystrihnutá z knihy. A rovnako aj je kolegovia. IT technička, ktorá zaplnila najproduktívnejší počítač NBÚ programami a algoritmami, ktoré presne nastavila na dešifrovanie a odkódovanie správ jednoducho zaujme čitateľa hneď na prvých stránkach.

Španielske uličky
Teda poviem vám, keď som čítala časť v ktorej David utekal španielskymi uličkami, mala som sto chutí nasadnúť na lietadlo a prejsť si tými uličkami tak povediac “on my own”. Už len mená ulíc mo mne pôsobili ako balzam na dušu. A to sa nepokladám za veľkú milovníčku španielskej kultúry, to mi verte. Ale tie kamenné dlaždice a malé okná...

Miestnosti plné počítačov
Poznáte CSI Miami? Majú tam takú obrovskú presklenú miestnosť, ktorú používajú ako vyšetrovňu.  A teraz si predstavte že to tej miestnosti uložíte do polkruhu luxusné kreslá a najvýkonnejšie počítače súčasnosti, gauče, malú linku a chladničku. Ja nie som síce IT-čkar a ani ním asi nechcem byť, ale ak by som bola... Toto by bolo pre mňa ako svätý grál. To mi verte.

1 komentár:

  1. Popravde, na tohoto autora som narazila úplne náhodou. Poradila mi ho kamarátka a podľa jej rozprávania sa to čítať oplatí. Dnes keď som bola v knižnici, rozmýšlala som či ju kúpiť alebo nie. Obal ma vôbec neoslovil, ale rozhodla som sa pozrieť si obsah na nete. Takže vďaka tvojej recenzií si ju asi objednám :D A za 15€ 3knihy a tašku, no neobjednaj to :D http://www.eurobooks.sk/sk/produkt/341422/Letny-balicek-s-platenou-taskou-12/

    OdpovedaťOdstrániť