streda 13. júla 2011

DELIRIUM by Lauren Oliverová

Nemilujem ťa!!! Už som sa z toho vyliečila

RECENZIA na knihu DELIRIUM od Lauren Oliverovej

CoverDeal: ách, aké oslnivé
Deal: choroba
BestFriend4Ever: yay
Plus: stredná škola

CoverDeal: ách, aké oslnivé
Máte pravdu, možno je obálka trochu presladená a dievčenská, ale...skutočne sa mi páči! Vážne! Neviem, či som to už spomenula spomenula, ale žiari. Úplne vážne. Ako Edward Cullen na slnku.

Nielenže je obálka pekná, ale jej vábivý dizajn priam skutočne vyvoláva delírium. Teda aspoň u mňa. Ale, ak by sa vám táto obálka z nejakého desivého, absolútne nelogického a iracionálneho dôvodu predsa len nepáčila, vedzte, že vykašľať sa na obsah knihy len pre to by bolo STRAŠNÉ. Verte mi.

Deal: choroba
Zažili ste už niekedy ten strašný pocit, keď vás niekto zranil tak bolestne až ste túžili po transplantácii srdca? Po prvé, chcela by som povedať, že ak áno, tak tie pocity vlastne ani nie sú tak celkom zo srdca. Vlastne sú skôr z vášho mozgu. A po druhé, po prečítaní tejto knihy zmeníte názor na akúkoľvek transplantáciu srdca!

V USA aké vytvorila Lauren Oliver, vedci prišli na to, ako liečiť a odstraňovať chorobu známu ako amor deliria nervosa (ktorú my, mimochodom voláme LÁSKA). V minulosti láska spôsobila tak strašne veľa zlého (aspoň podľa Oliverovej)- vojny, priveľa depresie a nešťastia - a tak, teraz všetci občania novej krajiny, vo veku 18-tich rokov podstúpia medicínsky zákrok, ktorý by mal zabrániť zamilovaniu sa (...).

Všetci sú pokojní, mierumilovní a každý, kto sa nebodaj pokúsi nejakým spôsobom prejaviť svoje city a vyrušiť nimi pokojný (bez)láskavý chod spoločnosti je vylúčený a hodený do vezenia známeho ako Krypty (Crypts).


Lena, je zhrozená a vystrašená až na smrť z blížiacej sa operácie a z toho že nikdy nepocíti lásku. Pred očami má stále matku, ktorá si radšej vybrala samovraždu ako život v emocionálnom väzení. Počítajúc mesiace do procedúry, je Lena pripravená užiť si svoje posledné puberiacke leto na pláži a s najlepšou kamarátkou, Hanou.

Lenže Lena stretáva Alexa, 19 ročného chlapca, ktorý už anti-láskovú terapiu podstúpil. A napriek tomu, že tu nie je nijaké nebezpečenstvo „choroby“, Lena začína pociťovať symptómy v okamihu, ako jej Alex začne ukazovať temnú stránku života bez lásky.



BestFriend4Ever: yay
Chcela by som sa Lene poďakovať. Najmä za to akým je skvelo skvelým dodržiavačom pravidiel. Vážne. Keďže som tiež bola na strednej, aksolútne ju chápem.

Nielenže sa jej matka zavraždila (po tom, čo je tatík bol odvlečený preč), ale ešte jej to ľudia aj vyčítali, alebo ju pre istotu úplne ignorovali. Krása. A prečo to vlastne robili? Pretože si mysleli, že ťa tvoja matka nebodaj pred smrťou infikovala delíriom (nezabúdajme, že je to LÁSKA...tá o ktorej sa píše tak veľa kníh a točí tak veľa filmov.

Ale ona sa nedala a zmenila sa na silnú ženu, hlavne pod vplyvom Hany, to je pravda. A nielen to. Navyše je s Hanou aj najlepšia kamarátka, čo Hane pripisujem ako obrovské červené plus, keďže je oproti Lene asi miliónkrát krajšia ako a aj miliónkrát bohatšia (a v podstate by sa s ňou nemala ani len baviť).

Keď si všetky tieto veci zhrnieme, podčiarkneme a spočítame iné ako to, že by som Hane (áno Hane, nepomýlila som sa) náramok priateľstva dala za jej rebelský vplyv na Lenu

Plus: Stredná škola
Verte mi, ak by som mohla, hodila by som do literatúry tak veľa zo stredoškolského a teenagerského života ako by sa len dalo (a ešte viac!). Ou, moment!!! Veď to už niekto spravil a volá sa to YA (young adult) literatúra. Tie dni, ktoré vedú Lenu k maturite a k samotnému veľkému Dňu, boli asi mojou najobľúbenejšou časťou v knihe.

Oliverovej vzrušujúci opis Leninej nádeje, napätia a nostalgie ma prinútil vytiahnuť môj pamätníček z maturitného ročníka a prečítať si všetky poznámky a odkazy a jednoducho spomínať aké úžasné, horko-sladké to bolo na strednej.

Relationship status:
      Ách, keby ste len vedeli ako mám túto knihu v srdci hlboko zakorenenú a mám pocit, že svoje symptómy delíria by som nikdy neskrývala. Odmietla by som procedúru a s knihou by som ušla niekam preč, kde by som bola slobodná.Aj keby ma chytili a zavreli do Krýpt, nikdy by som svoju lásku nezaprela (aspoň by som sa snažila byť taká rozhodná).Strážnici by ma možno mlátili a bili, ale ja by som sa nedala.
   
     Jediná vec, ktorá by ma mohla zabiť je množstvo času, ktorý musím pretrpieť kým prídem na rad (viete čo myslím). veru, fakt si nemyslím, že by som to prežila.

Knihu veľmi, veľmi odporúčam.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára