piatok 17. februára 2012

Drozdajka by Suzanne Collins


CoverDeal: Nijaká JEDNA vec nerobí z tejto obálky umelecké dielo
Deal: „Účel svätí prostriedky.“
BestFriend4Ever: S ďalekohľadom by sa to azda dalo
Plus: Asi milión spôsobov úmrtia a vrážd; Criminal in Hiding; Big Liberation Mission of Teenage Folks
RelationshipStatus: ROZHODNE príbeh desaťročia

CoverDeal: Nijaká JEDNA vec nerobí z tejto obálky umelecké dielo
Nie sme hlúpi, že nie? A preto nám celkom rýchlo docvakne, čo sa asi touto obálkou myslí. Dokonca by som sa odvážila povedať, že ak si dáte všetky tri obálky k sebe a dobre sa na ne zadívate objavíte fakt veľký dejový spojler.... Nie až taký veľký, aby čitateľa zmiatol, ale dostatočne veľký, aby vedel, ako to celé skončí. Teda aspoň tá hlavná dejová línia.
Oproti predchádzajúcim dvom, táto vyzerá naozaj... neviem... akoby sa dalo pri nej voľne dýchať. Nijaké sťahovanie hrudného koša ani zrýchlený pulz sa pri tejto cover nekoná. A to je dobre, pretože to dokazuje, že obálka naozaj môže vyvolať emócie.
Klamala by som, keby som povedala, že som sa do tej obálky nezamilovala (koniec koncov, kto nie, že?). Z detailného hľadiska neviem povedať, čo je na nej také pútavé, čo ju robí naozaj hodnou HungerGames-  drozdajka? (že by bola výnimočne krásne dizajnovaná sa naozaj nedá povedať), tie potrhané kruhy? Alebo tá modrá metalíza? Pochybujem. Nijaká JEDNA vec nerobí z tejto obálky umelecké dielo- je to kompozícia viacerých zanedbateľných, nedokonalých elementov, ktoré vytvárajú dokonalý obraz, prinášajú emóciu a túžbu čítať (alebo tú knihu aspoň držať).  Mená Tim O´Brien a Elisabeth B. Parisi si dnešným dňom vrývam hlboko, hlboko do mozgu a srdca.  

Deal: „Účel svätí prostriedky.“
Dvanásty obvod neexistuje. A neexistuje ani stará Katniss, Peeta, Gale, ani nikto ďalší. Hry o život, Sídlo, strach, bolesť, utpenie... to všetko si vybralo svoju daň a ľudia sa zmenili...
Hici Katniss rebeli zachránili z arény Hier štvrťstoročia, Peetu Sídlo zajalo a nie je ťažké uhádnuť, čo s ním robia. Neznesiteľné muky... Sila pomyslieť.
Rebeli Trinásteho obvodu chcú, aby sa Katniss stala ich drozdajkou, oficiálnou tvárou oficiálnej vojny a ona si uvedomí, že sa znova stala bábkou v niečích rukách. Navyše, ak prijíme úlohu vodcu rebelov, prezident Snow jej to nikdy neodpustí a svoj hnev si vybije na Peetovi...
Sofijina voľba: Ochrániť priateľa a uvrhnúť tak opäť Panem pod krutú vládu Sídla, alebo naplniť životnú misiu nech to stojí čo to stojí?!
Ale čo ak ani záchrana priateľa neznamená, že je v bezpečí? A ani nik okolo neho? Čo ak sa z krásnych spomienok stanú hrôzostrašné a medzi pravdou a výmyslom je taký tenký závoj, že sa ľahko prehliadnuť?
Vojna si vyberá krutejšiu daň ako by sa dalo čakať. Oslobodzovanie Panemu nie je také, aké by rebeli čakali. Veľa obetí na oboch stranách.... A rozhodnutia, ktoré sa nesú v motte: „Účel svätí prostriedky.“
A keď už je koniec na dosah, ukáže sa, že nie všetko bolo také, ako sa zdalo...

BestFriend4Ever: S ďalekohľadom by sa to azda dalo
Mám Katniss rada, vážne. Z bezpečnej vzdialenosti a najlepšie s ďalekohľadom v ruke. Tie dievča je ako bomba bez časovača s rôznymi modmi explózie: Nikdy neviete kedy vybuchne ani ako. Niekedy neviete čo spraví, čo cíti, o čo jej ide a na koho strane vlastne je. Fajn, fajn, všetci vieme, že prioritou je jej vlastnoručná vražda Snowa, ale... za každú cenu? Niekedy ma jej anti-dis-ultra-no- empatická schopnosť fascinuje, ale väčšinou ma desí. Viem, že sa snaží konať správne a tak, robiť správne rozhodnutia, ale... občas mám pocit, že až pričasto využíva ľudské štíty.
Zrejme sa na nej efekt vlády Sídla, Hry o život, Hry štvrťstoročia, demolácia Dvanásteho obvodu a všetky tie veci prejavili totálne naplno. Haymich je alkoholik, Katniss je šiknutá. Doslova.
Vážne som mala občas pocit, že s ňou psychicky niečo nie je v poriadku. Nedá sa jej to vyčítať a v konečnom dôsledku si s tým dobre poradí... A vlastne Holden bol tiež trochu out of game, rovnako ako milión iných postáv, ktoré sa stali hrdinami storočia.
Takže aj keď tentokrát musím Katnissino kamarátstvo odmietnuť, chcem aby vedela, že z diaľky ju veľmi obdivujem a verím, že to dotiahne ďaleko

Plus: Asi milión spôsobov úmrtia a vrážd
Nečítala som knihu, kde by bolo toľko možných spôsobov, ako niekomu odhryznúť hlavu alebo rozflákať telo na tisíc kúskov, ako v Drozdajke. Najviac ma mrzí, že som si to uvedomila až ku koncu knihy a nespočítala a nespísala som ich. To ma fakt štve. Pamätám si tú sieť s hrotmi a mutantov a padáky, ale to je tak všetko. A verte mi, bolo tam toho sto... tisíckrát viac...
Kto by sa chcel inšpirovať pre nejaký čin, touto knihou sa mu otvára brána do neobmedzených možností.

Plus: Criminal in Hiding
Úprimne (nechcem menovať tak poviem len „C“), hneď som vedela že s C niečo nie je v poriadku, ale že je až taká mrcha?! Teda nie že by ma to prekvapilo... Skôr mi vyrazilo dych, čo s ňou Katniss potom spravila- doteraz sa z toho neviem spamätať a hľadám hocičo čím by som to mohla Katniss ospravedlniť.
Ale... aspoň sa ukázalo, že celý Panem nemá len jedného zločinca...A možno keĎ sa to tak vezme, tak jej jedným zo zločincov aj Katniss a Gale. To ako sa v niektorých situáciách zachovali súhlasí s morálkou asi tak ako trojuholník.

Plus: Big Liberation Mission of Teenage Folks
Ja som to hovorila! Fakt som to hovorila a ak mi neveríte, prečítajte si recenziu na Robiť ťažké veci. Vedela som, že mladí ľudia- decká- teenageri toho dokážu fakt veľa. A nemám na mysli len vyhadzovanie jašteričích mutantov do vzduchu prostredníctvom navigačného systému (are u still alive, McGiver?!). Fakt, že všetkú špinavú prácu odmakali deti síce hovorí trochu v neprospech Panemu, ale berme to z tej stránky, že je to len kniha... No nie?


RelationshipStatus: ROZHODNE príbeh desaťročia
Áno, s prečítaním poslednej strany som mala naozaj pocit, že mi zomrel nejaký dobrý priateľ. Ak som niekedy povedala, že je to príbeh desaťročia a potom to zobrala späť, zaslúžim si ukameňovanie, pretože toto je ROZHODNE príbeh desaťročia. Myslím celý príbeh...
Občas som mala síce pocit, že je to trochu menej dynamické, ale na stupnici od jedna do desať sa to stále drží vysoko nad pätnástkou, takže je to v pohode.
Katnissine správanie ma niekedy dostávalo do vývrtky, ale dalo sa to prekonať. Stále som mala totiž na pamäti, čím si to chúďa dievča muselo prejsť. Jej cesta teda nebola dláždená ružami....no moment... vlastne bola (ak viete ako to myslím).


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára