streda 21. septembra 2011

Nadbytoční- Príbeh z roku 2140 by Gemma Malleyová

Čo ak by sme mohli žiť naveky?... 

CoverDeal: Niekde sa musel stať omyl!

Deal: Dlhovekosť? Nie? NIE!!!

BestFriend4Ever: chaos, zmätok...

Plus: Londýn, Undergrounnd, Longláááásting life

RelationshipStatus: impulz na rozmýšľanie...


CoverDeal: Niekde sa musel stať omyl!

Obálka? Zhrniem to jednou vetou. Keď som sa z kníhkupectva vrátila s touto knihou, moja sestra sa ma spýtala, prečo si kupujem knihy pre deti. No vážne... Dobre si obzrite túto obálku! Dosť výrazná infantília, aspoň z môjho uhla pohľadu. Teplé farby, najjednoduchšia počítačová grafika... A keď si človek knihu nakoniec predsa len kúpi, aj keď mu tá hrôzostrašná obálka kričí: „Nie!!! Nekupuj ma! Som škaredá...“ a potom prečíta, zistí, že obálka je mierne scestná. Fakticky. Jeden večer som si sadla na posteľ a snažila sa zistiť, kto sú tie decká na obálke. Dobre, podľa tých desivých rovnošiat je mi jasné, že sú to nadbytoční, ale... KTO??? Anna a Peter a ďalej??? Jednoducho to nedáva zmysel.
Zato originálna obálka, to je už celkom iná káva, človek hneď vie, že siahol po YA a nie po rozprávkach bratov Grimmovcov.  Nuž, čo narobíme, západný svet má tisíckrát lepších grafikov. Bodaj by aj tí naši boli otvorení novým smerom a... kreativite.
Len ma mrzí, že kniha, ktorá má takú skvelú obálku v origináli potrebovala u nás nový šat. Bolo by lepšie, keby ju nechali tak. Presne tak ako to spravili s Fallen seriou, Hunger Games, Triaškou, alebo ďalšími x knihami na ktorých slovenské verzie obálok teraz nemusíme nadávať.

Deal: Dlhovekosť? Nie? NIE!!!

Svet v roku 2140. Zdá sa to byť vzdialená budúcnosť, kedy budú ľudia bežne prekonávať nadsvetelnú rýchlosť a pohybovať sa v čase a každý bude mať nainštalovaný čip. Lenže nie je to tak.
Jediné k čomu svet dospel bolo vyvinutie lieku na dlhovekosť. Už sa nik nikdy nemusel báť smrti. Paráda, čo? A presne tak to vnímali autority (budúca forma vlády v 22. Storočí), všetci boli natešení a šťastní, až kým im nedocvaklo, že ak ľudia nebudú umierať a stále sa budú rodiť nové detičky, jedného dňa to Zem nezvládne. A tak sa aj stalo. Autoritám očividne docvaklo neskoro a tak kým deklaráciou uzákonili len jedno dieťa pre každý manželský pár, svet prišiel o všetky vyčerpateľné druhy energie, ekonomika a vzdelávanie bolo na bode mrazu ak nie menej a problém bol ten, že aj tak sa všetko zhoršovalo.
A tak prišli autority s novou deklaráciou, ktorá nariaďovala ľuďom, ktorí by nebodaj chceli mať deti vzdať sa dlhovekosti. Jednoducho povedané život za život. Ak ste chceli dieťa, museli ste prestať jesť lieky proti starnutiu.
A tým pádom sa svet zmenil na miesto dvoch skupín ľudí. Skupiny legálnych, ktorí mali právo na život, pretože ich rodičia sa dlhovekosti vzdali, alebo žili už dávno predtým,, ako sa dlhovekosť objavila a potom jednoducho začali brať lieky a deti nikdy nemali, a skupiny takzvaných nadbytočných. Ľudí, lepšie povedané detí, ktoré sa narodili bez toho, že by na to mali právo. Ich rodičia porušili deklaráciu a napriek tomu, že to bolo zakázané, mali dieťa (alebo deti).
Takéto deti boli kruto odchytené a vhodené do Grange Hallu, kde z nich pomocou tyranie, násilia, krutosti a neľútosnosti mali vychovať aspoň aký taký hodnotný prínos, ktorý by bol schopný pracovať niekde ako sluha či skúška. A to bol údeľ nadbytočných.
Aj Anny Coveyovej. Žila v Grange Halle odkedy si pamätala a celkom dobre sa vypracovala. Stala sa prefektkou, ale aj tak bola len nadbytočnou a dobre vedela, kde jej jej miesto. Rozhodne nie medzi legálnymi.
Lenže jej pohľad na vec sa dosť zmenil po tom, čo do Grange Hall prišiel Peter. Super sexi chalan, ktorý tvrdil, že Anna nie je omylom rodičov a hračkou prírody a dokonca hovoril, že má právo na normálny život mimo stien Grange Hallu.
To Annu desilo, ale aj vzrušovalo zároveň....

BestFriend4Ever: chaos, zmätok...

Práve rozmýšľam nad tým, či by som Annu Coveyovú (alebo ak chcete nadbytočnú Annu) chcela za najlepšiu kamošku. Vážne. Je to ťažké rozhodovanie. Trikrát som túto vetu vymazala a boli v nej rôzne varianty toho či áno a či nie, ale... keď ja naozaj neviem. Úprimne povedané, podľa mňa ju už Grange Hall zmagorilo až priveľmi. Nikdy už viac nebude normálna a to je mínus veľké ako zem. Vážne. Bola hrdá na to že je prefektkou, aj keď to znamenalo, že musí kydať na svoje parťáčky nadbytočné a dokonca verila, že jej to pomôže stať sa hodnotným prínosom. Dobre, dobre, viem, to im húdli do hlavy od narodenia, ale aj tak. A čo potom, keď s Petrom ušli a jej napadlo, že by sa mohli skryť u pani Sharpovej, ktorá je... a teraz pozor... LEGÁLNA a dokonca manželkou ministra???!!! Čo ju to napadlo?!
Nuž neviem, vážne. Na druhej strane je odvážna a všetky tie veci okolo toho, ale aj tak. Asi si tým kamarátstvom nie som taká istá.
Zato Peter, to je už iná reč. Super sexi záchranca, ktorý neváha obetovať vlastnú slobodu a život, aby zachránil dievčinu spodručia šibnutej tútorky. Hej! Jeho by som za BFF brala všetkými desiatimi, to mi verte.

Plus:
Londýn

Rátajme na prstoch, koľko distopií sa odohráva v UK. .... hmh....hmh... Bingo! Aspoň nejaká. Nadbytočný sú z Anglického prostredioa a anglické je tam všetko. Domy, a ulice a dokonca aj suchý humor, ktorý je v knihe až taký suchý, že tam už vlastne ani nie je.

Underground

Nie metro! Ani puby! Nie!!! Podzemné hnutie je tajná rebelská organizácia, ktorá bojuje pôrodnosťou (ale aj inak) prosti drístom prímaným ako deklarácie autoritami. A hádajte kto k nim patrí. Ako ste to vedeli? Peter a Anniny rodičia. Paráda, nie?

Longláááásting life:

Presne tak!!! Konečne dal niekto na papier, čo by sa stalo, keby ľudia žili na zemi naveky. Nemám čo k tomu dodať. Prečítajte si knihu a pochopíte, že náš život trvá tak akurát. Verte mi.

RelationshipStatus: impulz na rozmýšľanie...

Nechcem byť paranosidná, alebo tak, ale Nadbytoční mi neskutočne pripomínajú Hunger Games. Alebo že by mi Hunger Games pripomínali Nadbytočných (vzhľadom na to, že Nadbytočný boli v UK publikovaní už v roku 2007... To tak dlho sú na svete dystopie?). Ale nemyslím to zle. Možno mi ich pripomínajú tou atmosférou, ktorá z tej knihy doslova vyviera a srší. Naozaj. Nám z nej veľmi dobrý podcit a navyše.... mám rada knihy, ktoré mi dajú nejaký podnet na premýšľanie. A táto mi dala... Teda okrem toho, ako sa čo najrýchlejšie dostať k druhej časti, ktorá v angličtine názov The Resistance aj o pravých hodnotách života stráveného na zemi. Je to fakt dobrá kniha, teda aspoň podľa mňa a vrelo vám ju odporúčam...

Ak by ste si chceli knihu kúpiť, skúste to tu, alebo, ak by ste skôr ocenili anglickú verziu s miloónkrát krajšou obálkou, checknite toto.

Tak, privítam vaše komentáre... ááááááá tak.
Majte sa.
DomiLondon
XOXO

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára