utorok 20. decembra 2011

UGLIES by Scott Westerfeld

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1goSS2lCBW-gs7Sf7KaMGcu0E-dZypMjb8x1xYQSZXeFVGcjrG4_cVV1uuA0St6UJwxs5R81hAXx4cFqh46wF-pI6K6vy6tCkWnhT-m6HE71FzclI2k9BRGyOIy5IXzEnPUi7Z14GSqrm/s1600/Coveresque+feat+Uglies+by+Scott+Westerfeld.bmp

CoverDeal: nie celkom príjemné zimomriavky
Deal: kde je moja krásna tvár?!
BestFriend4Ever: Sorry, Tally
Plus: Hoverboard, secret society
RelationshipStatus: rozhodne nie najhoršia

CoverDeal: nie celkom príjemné zimomriavky
Snažila som sa na obálky Uglies pozerať z rôznych uhlov pohľadu, ale nech som robila čo som chcela, nedokázala som spôsobiť, aby sa mi páčili. Dokonca ani jedna z nich. Je to zvláštne, pretože dystopické knihy YA sa poväčšine vyznačujú naozaj pôsobivými obálkami, veď si len spomeňme na HungerGames, Matched, Divergenciu a milión iných... Ale táto nie. Veruže nie. Z viditeľne odfláknutej fotky mi doslova naskakujú zimomriavky. Tvrdé, zdanlivo neupravované a netieňované farby vzbudzujú dojem, že bola fotka zbúchaná tak povediac „na kolene“...
Okej, skutočne sa dobre trafiť do „TEJ SPRÁVNEJ“ obálky je naozaj nesmierne ťažké, ale to je predsa práca pre vydavateľstvo, no nie?
Ak „kvalitu“ obálky hodnotím podľa toho, či by som sa s ňou nehanbila vyjsť na ulicu, tak vám poviem, túto knihu by som rozhodne v električke čítať nechcela.
Každopádne, je to len môj názor. Rovnako ako s umeleckými dielami v galérii, ani pri tomto sa nedá ostať celkom objektívnym a preto, to s čím sa síce ja nestotožňujem môže byť pre vás naozaj niečím zaujímavým a príťažlivým.
  
http://browse.deviantart.com/fanart/?q=Uglies#/dq3m4f
Deal: kde je moja krásna tvár?!
Vo svete, kde každý dostane na 16-te narodeniny plastickú a bezbolestnú operáciu, aby sa stal neskutočne krásnym a príťažlivým, funguje všetko ako dobre naolejované hodiny. Všetko je absolútne dokonalé. Týmto si spoločnosť zabezpečila pokoj od diskriminačných a iných nepokojov a každý si užíva život v „raji“.
Tally je jednou z tých, ktorí onedlho dovŕšia šestnásť rokov a jediné na čo dokáže myslieť je jej vlastná operácia. Jej posadnutosť vlastnou nádhernou budúcou postavou sa ešte prehĺbi, odkedy jej najlepší kamarát, Peris, ktorý už operáciu podstúpil odišiel na druhú stranu rieky do Nového krásneho mesta (New Pretty Town), a Tally ostala v Škaredej osade (Ugly Village) sama.
Jedinú nádej ako prežiť tých pár mesiacov bez Perisa vidí v tom, že za ním bude chodiť do Nového krásneho mesta potajme. Pri jednej takej to tajnej misii stretne na vrehu rieky, ktorá rozdeľuje škaredých a krásnych na dva nezdieľne svety dievča, ktoré jej prevrátilo život na ruby. Shay.
Divokú a nespútanú, s otvorenou mysľou. Tally je Shay ohromená a o to viac, keď sa dozvie, že 16-te narodeniny oslávia v rovnaký deň. Kým si Shay užívajú posledné dni detstva, Tally premýšľa nad tým, aké to bude úžasné, keď sa obidve naraz presťahujú do Nového krásneho mesta ako absolútne dokonalé. Zdá sa, že všetko je presne ako má byť. Dokonalé, s nádejou na prekrásnu budúcnosť...
Až kým sa Shay nezverí Tally so svojim plánom do ktorého nie je plastická operácia zahrnutá. Nechce, aby ju zmenili na niečo čím nie je. Odmieta podstúpiť operáciu a rozhodne sa utiecť do Dymu (The Smoke), táboriska rebelov. Tally len ťažko verí vlastným ušiam. Jej obraz o perfektnej budúcnosti sa v jednej sekunde zrútil ako dom z kariet.
Aj napriek tomu, že sa ju Shay snaží presvedčiť, aby utiekla s ňou a zvolila si slobodu miesto krásy, Tally odmieta. Nedokáže si predstaviť žiť život ako škaredá. A tak Shay odchádza k rebelom sama.
V deň operácie Tally netúži po ničom viac, ako po krásnom tele a po momente, kedy konečne uvidí Perisa a on uvidí ju ako krásnu. Všetko sa však zmení, keď jej povedia, že ju nebudú operovať, kým sa nenájde rebelka. Shay. Kým im nepovie, kde Shay je...
A tak sa Tally ocitá pre takmer Sofiinou voľbou. Vyberie si vonkajšiu krásu pred kamarátkou, alebo ju zachráni a tým si zaistí prežitie celého života ako škaredá?!

http://ecx.images-amazon.com/images/I/3154Y8QFBEL._SL500_AA300_.jpg
BestFriend4Ever: Sorry, Tally
Myslím, že tu nie je namieste hovoriť o tom, či by som chcela byť s Tally najlepšia kamarátka, pretože mám pocit, že v svete do ktorého je vsadený dej tohto románu nemá ani len poňatia o tom, čo je kamarátstvo... aspoň zo začiatku nie.
Peris odmietne Tally, keď  príde tajne za ním a povie jej len, že sa môžu kamarátiť až keď bude bezchybne krásna... (chalani...!!!!). Na druhej strane Tally skutočne váha nad tým, či Shay zradiť, alebo nie. JE síce pravda, že potom pochopí, ako sa veci majú, ale nie som si istá, či by som bola nadšená z kamarátky, ktorá by ma zapredala za 30 strieborných. Raz sa to už stalo a ten chlapík potom nedopadol veľmi dobre...
Takže konečný verdikt, je: NIE. Rozhodne by som nechcela byť s Tally najlepšia kamarátka. Za tie stresy a žalúdočne vredy by mi to rozhodne nestálo. Sorry ,Tally!

http://www.carbodydesign.com/archive/2008/11/03-i-shoes-concept/_i-Shoes-Concept-1.jpg
Plus: Hoverboard
Teda páni, snowboarding a skateboarding je už dávno pasé. Teraz prichádza čas HOVERBOARDINGU. Keď som Uglies čítala, verte mi, miliónkrát som si predstavovala, aké to je, vznášať sa nad zemou, cítiť poryvy vetra vo vlasoch. Ako sa ukázalo v tejto knihe, lietanie už viac nie je len pre vtáky a tie divné veveričky.

http://rlv.zcache.com/the_smoke_lives_uglies_tshirt-p235340296304281087ydz4_400.jpg
Plus: Secret society
V každej knihe musí byť nejaká tajná spoločnosť. Hocijaká. Aj keď len okrajovo spomenutá, ale musí. A Uglies nie je výnimkou. Rebeli v Dyme riskujú svoj život len preto, aby ukázali, že život nie je len krása a nekonečná zábava ako to propaguje spoločnosť a všetci krásny a že plastické operácie berú ľuďom slobodu a nie im ju dávajú.

RelationshipStatus: rozhodne nie najhoršia
Rozhodne to nebola najhoršia kniha, akú som kedy čítala. (Toto prvenstvo si ešte stále drží kniha Vykúp moje srdce od Meg Cabot) To je dobrá správa, nie? Na druhej strane si myslím, že to nie je ani z ďaleka jedna z najlepších kníh, aké som  čítala. Neskutočne ma vytáčala Tallyina neustála obsesia byť krásnou. Všetko to okolo nej ju tak zmiatlo, že nebola schopná ani len minimálne pripustiť, že by škaredí predsa len nemuseli byť až tak škaredí a že plastická operácia nie je práve tým najprirodzenejším zásahom do ľudského tela. Jej myseľ sa stále točila len okolo túžby podstúpiť konečne tú operáciu.
Dalo by sa to ale ospravedlniť systémom v ktorom Tally žila a teda aj celkom iným pohľadom na život.
Je prekvapivé, ako žánrovo neutrálne Uglies je. A aj keď si myslím, že príbehu chýbala nejaký romantický línia, ako tomu býva v podobných knihách, myslím, že zvyšok príbehu tento nedostatok celkom dobre vyvážil.
Je desivé uvažovať nad tým, že by sa myšlienky prezentované v knihe mohli stať niekedy realitou, prinúti to čitateľa zamyslieť sa nad tým, kam vlastne spoločnosť speje a či je tá toľko ospevovaná matéria naozaj taká nevyhnutá ako sa zdá.

1 komentár:

  1. mne sa páči tá obálka úplne naľavo *blush*
    recenzia je super, po nej som sa definitívne rozhodla, že si ju chcem prečítať :) vyzerá naozaj zaujímavo a bohužiaľ obsesia zovňajškom je príliš skutočná... snáď to nedospeje až k tomuto :(

    OdpovedaťOdstrániť